It's been a while 2

Ola guys, I just posted my "it's been a while" entry just now and now I'm continuing the second part. The reason dia ada second part is because I accidentally talked nonsense in the previous entry. So I think it's better to proceed with the new one instead of continuing in the same entry.

Sooooo, alhamdulillah I managed to further my study at UTM. Currently I'm a first year student of BCS Bioinformatics at UTM. Hoyeah!

Honestly there's no honest answer of what I exactly feel about being in UTM and studying this courses. I still looking for the answer for myself..maybe later or probably on the graduation day kot baru tahu why I'm here taking this course. So here's the story why I don't really know what I'm feeling.

So masa fasa pertama upu tu aku apply bioinformatics, tapi aku tak ingatlah as pilihan ke berapa, and then masa fasa kedua upu nafsu aku untuk ke arah biology tu membuak buak, hahahaha! Tapi bukan medik mahu pun pure biology. Aku tak nak medik sebab aku ni tak bijak sangat nak jadi manusia berilmu secara spontan, hahaha kalau emergency mati dulu patient sebelum aku dapat discover the treatment..aku kalau benda yang berlaku secara tiba-tiba membuatkan otak aku tak function secara tiba-tiba so yeah I'm out from medic. Then why not pure bio? Haaa, sebab aku ni degil. Aku nak amik something more specific kalau amik pure bio kan kene belajar pasal pokok la jadah jadah, aku tak minat, I'm more into human stuff. So aku ubah pilihan aku. Mostly biomed, microb and biochem. Aku target aku dapatlah microb jadi strategy aku, aku nak letak benda yang aku yakin tak dapat seperti medic kat dalam list aku, so bila aku letak benda yang aku tak dapat, aku assume aku punya pilihan akan jadi narrower and so I will be chosen into to study microb. But then turns out aku tak dapat langsung upu tu...not at all. Frust nak mampus weh! Maybe sebab aku tak letak microb as my top 4 choices. And aku slack dekat chemistry aku. Chem aku dapat B so yeah go to hell la kalau nak sambung biomed kan. Then aku apply UM and UPM, which since UiTM tak ada microb for degree. Aku call UM aku tanya kenapa aku tak dapat, then dia cakap competitive tinggi. Besides aku punya cgpa 3.45 so not even pass the 3.50 so yeah...

Maka selepas menangis meratap kepergian impian gue, aku pun buat la upu appeal tu, and aku apply optometry since dia cakap aku layak...hahaha, well I'm a big dreamer ok. And bioinfo as my 3rd choice since 1st and 2nd aku letak yang ada interview and 4th choice aku Geoinformatics kat utm jugak. Oh, btw utk appeal upu, dia ada 4 choices je and pilihan yang ada tu depends on your result and kekosongan tempat... p/s: aku layak kot amik optometry and microb hahaha! So kalau dah jodoh tak kemana, maka dapatlah aku tawaran untuk study BCS Bioinformatics dekat UTM, benda yang aku letak masa fasa pertama upu...so aku assume aku memang ditakdirkan di sini. Kalau aku tak ubah pilihan aku masa fasa pertama upu mesti aku menangis macam orang hilang anak kan! Tapi tak pe la, aku belajar untuk membuat pilihan yang bijak for the future later, gitchewww! Hahahahaha!!

Another thing yang buat aku tak tahu tentang perasaan aku dekat sini is aku sebenarnya tak nak belajar dekat UTM sebab dekat dengan rumah. So macam tak feel ah nak belajar...tak rasa homesick pun! Hahahahaha, homesick tu best ok!

So aku pun bagitau la dekat member dari sekolah rendah yang senasib dengan aku ni yang aku tak rasa excited etc ada kat sini...tak macam masa aku kat dengkil. It's completely feeling less, dia more to perasaan stress. And surprisingly bukan aku je, member aku ni pun sama, stress gak sebab dia nak sambung biology and tak nak jumpa dah fizik ni, dah siap buang buku fizik, tapi ended up amik fizik industry dkat UTM gak, dekat dengan rumah jugak. Hahahaha, so kami berdua meluahkanlah perasaan yang tak ada perasaan tu.

Tak de la weh, aku dah la still tak sekepala dengan kawan baru...aku ni suka loyer buruk, dulu ada je orang nak layan loyer buruk aku ni, tapi kat sini diorang cam tak nak play along with my loyer buruk instead aku siap kena "pukul manja" lagi dengan kawan aku...pukul manja tu sakit doh, aku ni dah la lemah...hahahahahaha! Diorang cem serious je, kawan dengan orang baik pun susah, hahaha...then aku ni kalau masuk lab memang jenis suka pegang try equipments yang ada tau, tapi aku bukan buat apa pun just wondering how it works, dia compatible ke tak dengan other equipments etc and kawan aku punya serious sampai dia stress/annoyed/marah dengan melihat aku memegang stuffs tu semua...hahaha, chill doh. Tak de la, I'm not stupid to not knowing what I'm doing, faham tak? I know what I'm doing doh and it's my nature to try things out to wonder how it work etc. Kemon la, bosan nak mampus kot nak try dat thing kene warning, nak try this thing tak boleh, oh god, lifeless.

Asyhr.




No comments: